UWAGA ważne! Reforma katalogu kapsli piwnych
: 26 lipca 2014, 06:32
Nadszedł czas na kolejne zmiany, związane z katalogiem kapsli, których w ostatnich latach nie brakowało. Katalog ewoluował dzięki wprowadzaniu nowych funkcji online, natomiast fundamenty czyli kategoryzacja wzorów pozostawały niemalże bez zmian od samego początku istnienia, czyli w wersji przedinternetowej.
Wraz z ogromnym przyrostem liczby kolekcjonerów (co cieszy) pojawiły się coraz częstsze głosy, że zawartość katalogu nie odpowiada rzeczywistości.
Trzeba było odpowiedzieć na pytanie komu właściwie służyć ma katalog? Wieloletnim, doświadczonym kolekcjonerom z dużymi zbiorami, którzy znają zawartość katalogu i swoich zbiorów niemalże na pamięć czy początkującym, niedoświadczonym osobom, którzy potrzebują katalogu w celu zdobycia wiedzy i zapanowaniu nad szybko rozrastającym się zbiorem w początkowej fazie?
Od początku tworzenia katalogu kategoryzacja wzorów opierała się na zasadzie, że kapsel od danego piwa jest przypisany do browaru w którym się je produkuje. Niestety od lat 90-tych XX wieku kiedy zasada ta spisywała się doskonale (jeden browar to jedna firma w jednej lokalizacji z jednym właścicielem) minęło bardzo dużo czasu i nastąpiło wiele zmian w gospodarce naszego kraju. W obecnych czasach, kiedy z zamkniętego centralnie sterowanego rynku przeszliśmy do gospodarki globalnej, zasada ta stała się archaiczna i trwanie przy niej powoduje coraz większy bałagan.
Jakie problemy pojawiają się dzisiaj gdy stosujemy zasadę przypisania kapsla do miejsca produkcji?
1. Jeżeli marka piwa jest produkowana w kilku browarach należących do jednego właściciela, nie wiadomo gdzie przypisać kapsel (np. Warka Radler)
2. Jeżeli nawet wiemy, że marka piwa jest produkowana w innym browarze niż macierzysty, całkowicie dezorientuje do początkujących kolekcjonerów. ("Jak to? Przecież Żubr jest z Białegostoku, a nie z Poznania?!?! Proszę poprawić ten błąd w katalogu!")
3. Jeżeli browar zmienia właściciela, zmienia się też miejsce produkcji marek piwa (Królewskie w Warszawie, Bydgoszczy, a teraz w Warce)
4. Jeżeli powstaje nowa marka, zupełnie nie wiadomo do jakiego browaru ją przypisać, gdy właściciel ma kilka browarów
5. Jeżeli pojawi się marka własna firmy innej niż browar, firma może zlecać jej produkcję kilku browarom (np. Argusy dla Lidla)
6. Pojawiły się firmy wynajmujące istniejące browary innych właścicieli w celu warzenia własnego piwa (np. Pinta, AleBrowar), firmy wynajmujące infrastrukturę mogą dowolnie zmieniać miejsce produkcji
Dwa ostatnie przypadki z powyższej listy to nowość w Polsce, znane już na świecie od dawna. W najlepszej encyklopedii piwa, czyli RateBeer.com stosowane są dwie nazwy na te zjawiska, czyli: Contract Brewer i Client Brewer. Nazwy te nie mają jeszcze w naszym języku ustalonych odpowiedników, ale bardzo dobrze oddają rzeczywistość.
Contract Brewer - firma posiadająca zakład (browar) i produkująca na zlecenie innych firm, np. Browary Łódzkie dla Biedronki, Browar na Jurze dla Pinty.
Client Brewer - firma nieposiadająca zakładu, wynajmuje browar i produkuje w nim piwo używając własnych surowców i sprzedaje pod własną marką, np. AleBrowar w Gościszewie lub zleca produkcję, np. Jako z Kokanina.
Aby rozwiązać opisane tu problemy, należy odejść od traktowania jako jedynej obecnej zasady kategoryzacji według miejsca produkcji i umożliwić przypisywanie do kategorii według dodatkowych kryteriów.
Reforma katalogu będzie polegała na tym, że wzory kapsli będą przypisywane do kategorii również według marki, a nie tylko miejsca produkcji.
Marki, których właścicielami nie są browary zostaną wyodrębnione, tak samo jak istniejące już w katalogu "Polskie Piwo".
Zmiana nie będzie dotyczyła tylko nowododawanych wzorów, lecz także wszystkich już istniejących. Skutkiem tego będzie zmiana istniejącej numeracji. Wszelkie zmiany na listach posiadanych/poszukiwanych kapsli dokonają się automatycznie, bez potrzeby ręcznego dodawania wzorów do posiadanych/poszukiwanych przez użytkowników.
W związku z tym, że numeracja w katalogu zostanie zmieniona, zostanie rozwiązanych jednocześnie kilka innych niedogodności:
- zlikwidowane zostaną "numery z literkami" (a, b, c, itd.) i przypisane tym wzorom "pełne" numery
- zlikwidowane zostaną "dziury" w numeracji powstałe po usuwaniu wzorów z katalogu
Planowana data wprowadzenia zmian to około 1 września 2014.
Najbliższa i jednocześnie ostatnia aktualizacja według starych zasad pojawi się w ciągu kilku dni. Pogłębi istniejący bałagan, ale zostanie to wyprostowane za miesiąc.
Wraz z ogromnym przyrostem liczby kolekcjonerów (co cieszy) pojawiły się coraz częstsze głosy, że zawartość katalogu nie odpowiada rzeczywistości.
Trzeba było odpowiedzieć na pytanie komu właściwie służyć ma katalog? Wieloletnim, doświadczonym kolekcjonerom z dużymi zbiorami, którzy znają zawartość katalogu i swoich zbiorów niemalże na pamięć czy początkującym, niedoświadczonym osobom, którzy potrzebują katalogu w celu zdobycia wiedzy i zapanowaniu nad szybko rozrastającym się zbiorem w początkowej fazie?
Od początku tworzenia katalogu kategoryzacja wzorów opierała się na zasadzie, że kapsel od danego piwa jest przypisany do browaru w którym się je produkuje. Niestety od lat 90-tych XX wieku kiedy zasada ta spisywała się doskonale (jeden browar to jedna firma w jednej lokalizacji z jednym właścicielem) minęło bardzo dużo czasu i nastąpiło wiele zmian w gospodarce naszego kraju. W obecnych czasach, kiedy z zamkniętego centralnie sterowanego rynku przeszliśmy do gospodarki globalnej, zasada ta stała się archaiczna i trwanie przy niej powoduje coraz większy bałagan.
Jakie problemy pojawiają się dzisiaj gdy stosujemy zasadę przypisania kapsla do miejsca produkcji?
1. Jeżeli marka piwa jest produkowana w kilku browarach należących do jednego właściciela, nie wiadomo gdzie przypisać kapsel (np. Warka Radler)
2. Jeżeli nawet wiemy, że marka piwa jest produkowana w innym browarze niż macierzysty, całkowicie dezorientuje do początkujących kolekcjonerów. ("Jak to? Przecież Żubr jest z Białegostoku, a nie z Poznania?!?! Proszę poprawić ten błąd w katalogu!")
3. Jeżeli browar zmienia właściciela, zmienia się też miejsce produkcji marek piwa (Królewskie w Warszawie, Bydgoszczy, a teraz w Warce)
4. Jeżeli powstaje nowa marka, zupełnie nie wiadomo do jakiego browaru ją przypisać, gdy właściciel ma kilka browarów
5. Jeżeli pojawi się marka własna firmy innej niż browar, firma może zlecać jej produkcję kilku browarom (np. Argusy dla Lidla)
6. Pojawiły się firmy wynajmujące istniejące browary innych właścicieli w celu warzenia własnego piwa (np. Pinta, AleBrowar), firmy wynajmujące infrastrukturę mogą dowolnie zmieniać miejsce produkcji
Dwa ostatnie przypadki z powyższej listy to nowość w Polsce, znane już na świecie od dawna. W najlepszej encyklopedii piwa, czyli RateBeer.com stosowane są dwie nazwy na te zjawiska, czyli: Contract Brewer i Client Brewer. Nazwy te nie mają jeszcze w naszym języku ustalonych odpowiedników, ale bardzo dobrze oddają rzeczywistość.
Contract Brewer - firma posiadająca zakład (browar) i produkująca na zlecenie innych firm, np. Browary Łódzkie dla Biedronki, Browar na Jurze dla Pinty.
Client Brewer - firma nieposiadająca zakładu, wynajmuje browar i produkuje w nim piwo używając własnych surowców i sprzedaje pod własną marką, np. AleBrowar w Gościszewie lub zleca produkcję, np. Jako z Kokanina.
Aby rozwiązać opisane tu problemy, należy odejść od traktowania jako jedynej obecnej zasady kategoryzacji według miejsca produkcji i umożliwić przypisywanie do kategorii według dodatkowych kryteriów.
Reforma katalogu będzie polegała na tym, że wzory kapsli będą przypisywane do kategorii również według marki, a nie tylko miejsca produkcji.
Marki, których właścicielami nie są browary zostaną wyodrębnione, tak samo jak istniejące już w katalogu "Polskie Piwo".
Zmiana nie będzie dotyczyła tylko nowododawanych wzorów, lecz także wszystkich już istniejących. Skutkiem tego będzie zmiana istniejącej numeracji. Wszelkie zmiany na listach posiadanych/poszukiwanych kapsli dokonają się automatycznie, bez potrzeby ręcznego dodawania wzorów do posiadanych/poszukiwanych przez użytkowników.
W związku z tym, że numeracja w katalogu zostanie zmieniona, zostanie rozwiązanych jednocześnie kilka innych niedogodności:
- zlikwidowane zostaną "numery z literkami" (a, b, c, itd.) i przypisane tym wzorom "pełne" numery
- zlikwidowane zostaną "dziury" w numeracji powstałe po usuwaniu wzorów z katalogu
Planowana data wprowadzenia zmian to około 1 września 2014.
Najbliższa i jednocześnie ostatnia aktualizacja według starych zasad pojawi się w ciągu kilku dni. Pogłębi istniejący bałagan, ale zostanie to wyprostowane za miesiąc.